De kracht van samenwerking
Onverwachte samenwerkingen leveren doorgaans nieuwe inzichten op, er wordt immers vanuit een andere invalshoek naar de vraag gekeken. Vanuit deze gedachte hebben studenten van het MBO Amersfoort zich een week lang gebogen over een vraagstuk die speelt bij de Rabobank. Namelijk, hoe kunnen we mensen zonder of met weinig digitale kennis blijven bedienen als bank die steeds digitaler wordt. Het leverde verrassende ideeën op waarde Rabobank mee aan de slag kan.
Nico Bulatoff
De eerste jaar studenten Business & Administration van het MBO Amersfoort volgden een design week, die in het teken stond van het design thinking proces. Hierbij gingen ze in vijf dagen tijd het gehele proces door van vraag tot concept. Ze gingen hierbij van onderzoek, naar ideeën bedenken, naar zogeheten prototypes (conceptversies) maken en testen en uiteindelijk naar een definitief concept presenteren aan de Rabobank.
Wat deze week voor de Rabobank waardevol maakte, is dat zij ideeën vanuit een onverwachte doelgroep (jongeren) gepresenteerd kregen. Ideeën waar zij zelf niet altijd al aan hadden gedacht of in een vorm of voor een doelgroep die vernieuwend was. Met de gepresenteerde concepten kan de Rabobank vervolgens zelf aan de slag om ze uitvoerbaar te maken voor hun organisatie.
Wat voor de studenten interessant was, was dat zij op een interactieve manier het design proces aan den lijve konden ondervinden en eigen konden maken. De week werd afgetrapt met onder andere een college over design thinking en je merkte dat naar mate de week vorderde bij de studenten steeds meer dingen op zijn plek vielen. Dat ze steeds beter begrepen waarom het proces op een bepaalde manier is opgebouwd en dat ze op deze manier ook echt tot andere ideeën kwamen.
Terugkijkend op de design week was deze zeer geslaagd. De Rabobank heeft meerdere waardevolle concepten gepresenteerd gekregen en het team met het winnende concept krijgt de mogelijkheid om samen met de Rabobank hierover om tafel te gaan.
Wil je hier eens met een kopje koffie verder over praten? Mail ons dan gerust, dan plannen we een koffie afspraak in.