Ruimte voor verhalen

De Noordoostpolder is een regio met een bijzondere ontstaansgeschiedenis. Voor het verhaal van de zogenoemde pioniers (de eerste mannelijke bewoners) is altijd veel aandacht geweest. De rol van de vrouwen in de eerste jaren van de Noordoostpolder is echter lang onderbelicht geweest. Door bewoners input te vragen over de ontstaansgeschiedenis en wat er met deze verhalen gedaan moet worden, ontstond er ruimte voor de verhalen van de vrouwen.

Mirjam van der Werff

Het begon met een korte oproep in de lokale krant “gezocht: eerste vrouwelijke bewoners die hun verhaal over de ontstaansjaren van de Noordoostpolder willen delen.” Al gauw werd de gemeente overspoeld met tips over vrouwen die interessante verhalen zouden hebben en die geïnterviewd zouden moeten worden. Uiteindelijk zijn een groot deel van deze dames geïnterviewd en zijn deze verhalen gebundeld in een boek.

Het verzamelen en conserveren van de verhalen was slechts een deel van de vraag. Want nu de verhalen verzameld werden, was het de vraag hoe ervoor gezorgd kon worden dat de verhalen verteld blijven worden. Deze vraag heeft de gemeente bij bewoners neergelegd tijdens een co-design sessie. Aan de hand van verschillende werkvormen gingen de bewoners met de vraag aan de slag. Het resulteerde in een duidelijk verlangen van de bewoners dat de verhalen over de ontstaansgeschiedenis (en dan niet alleen letterlijk het ontstaan maar juist ook de rol van de vrouwen in de gemeenschapsvorming) ook bij nieuwe generaties bekend blijven en dat educatieve projecten gestimuleerd moeten worden.

De gemeente heeft dit uiteindelijk vertaald naar een keurmerk voor educatieve projecten. Aan het keurmerk is te zien dat een project op een waardevolle manier ingaat op de ontstaansgeschiedenis en eerste jaren van de Noordoostpolder.

Wil je hier eens met een kopje koffie verder over praten? Mail ons dan gerust, dan plannen we een koffie afspraak in.

Wij zijn trotse partner van