In het kort
Klantreizen of customer journeys worden al tijden ingezet om meer inzicht te krijgen in hun klant en de “reis” die zij maken in bijvoorbeeld een aankoopproces. Een inwonersreis is een variant hierop die gemeenten inzicht geeft in de reis die inwoners doorlopen tijdens bijvoorbeeld een participatietraject.
De inwonersreis geeft ambtenaren en bestuurders inzicht in de ervaringen en behoeften die inwoners hebben tijdens processen van en interacties met de gemeente. Door te weten waar meer aandacht aan gegeven mag worden of waar inwoners tegenaan lopen, kun je als gemeente hierop inspelen en de interactie met inwoners tijdens bijvoorbeeld participatietrajecten soepeler laten verlopen.
Tijdens deze training leer je om een inwonersreis in te zetten om inwoners mee te nemen in besluitvormingen en/of projecten.
Deze training is voor
Ambtenaren en bestuurders die regelmatig bewoners betrekken bij besluitvormingen en/of participatieprojecten, die dit meer en/of effectiever willen inzetten en die beter willen begrijpen waar inwoners in hun interactie met de gemeente tegenaanlopen.
Leerdoelen
Aan het eind van deze training heb je het volgende geleerd.
- Wat is een inwonersreis en waarom is het belangrijk.
- Wanneer is een inwonersreis relevant.
- Hoe zet ik een inwonersreis in.
Wat mag je verwachten
Tijdens de training gaan we in op het creëren van een inwonersreis. Dat doen we aan de hand van door de deelnemers zelf ingebrachte casussen. Na afloop van de training hebben de deelnemers een eigen inwonersreis gecreëerd die zij meteen in de praktijk kunnen gebruiken.
Iedere deelnemer neemt een eigen casus mee naar de training, waardoor je niet alleen inzicht krijgt in je eigen inwonersreis maar ook van elkaar kan leren.
Wat levert het op
Na deze training kun je om zelf een inwonersreis te creëren en in te zetten. Hierdoor kun je dit bij toekomstige participatieprocessen ook inzetten. Door bij vervolgprojecten de inwonersreis erbij te pakken en bij te werken waar nodig, krijg je direct inzicht in de te verwachten emotie en houding van inwoners.
Wat is verrassend
Tijdens de training wordt niet alleen ingegaan op de theorie maar kun je dit direct toepassen op een casus uit je eigen werk.
Het verrassende aan deze training is dat de techniek van de customer journey is vertaald naar de specifieke situaties en uitdagingen van gemeenten in participatieprocessen.
De training in stappen
- Inwonersreis: de basis
- Conceptversie inwonersreis
- Het finetunen van de inwonersreis
Deze training liever incompany met jouw collega’s volgen? Mail ons over de mogelijkheden.
Beschikbare data
De volgende training Inwonersreis ontwerpen bestaat uit twee dagdelen. De eerstvolgende training vindt plaats in het voorjaar van 2023. Deze data worden t.z.t. bekend gemaakt.
Als eerste weten wanneer deze training plaats vindt? Meld je alvast vrijblijvend aan voor de volgende ronde. Zodra de nieuwe data bekend zijn, word je dan hiervan op de hoogte gesteld.
Deze training liever incompany met jouw collega’s volgen? Mail ons over de mogelijkheden.
Deze training liever incompany met jouw collega’s volgen? Mail ons over de mogelijkheden.
Aanmeldenvoor educatie
Boek de door jouw geselecteerde training. Wij nemen binnen twee werkdagen contact met je op om de boeking te bevestigen.
Boek hier je training
Contact
info@degelukkigegemeente.nl
Educatieprogramma 2023
Wij zijn trotse partner van
In het kort
Klantreizen of customer journeys worden al tijden ingezet om meer inzicht te krijgen in hun klant en de “reis” die zij maken in bijvoorbeeld een aankoopproces. Een inwonersreis is een variant hierop die gemeenten inzicht geeft in de reis die inwoners doorlopen tijdens bijvoorbeeld een participatietraject.
De inwonersreis geeft ambtenaren en bestuurders inzicht in de ervaringen en behoeften die inwoners hebben tijdens processen van en interacties met de gemeente. Door te weten waar meer aandacht aan gegeven mag worden of waar inwoners tegenaan lopen, kun je als gemeente hierop inspelen en de interactie met inwoners tijdens bijvoorbeeld participatietrajecten soepeler laten verlopen.
Tijdens deze training leer je om een inwonersreis in te zetten om inwoners mee te nemen in besluitvormingen en/of projecten.
Deze training is voor
Ambtenaren en bestuurders die regelmatig bewoners betrekken bij besluitvormingen en/of participatieprojecten, die dit meer en/of effectiever willen inzetten en die beter willen begrijpen waar inwoners in hun interactie met de gemeente tegenaanlopen.
Leerdoelen
Aan het eind van deze training heb je het volgende geleerd.
- Wat is een inwonersreis en waarom is het belangrijk.
- Wanneer is een inwonersreis relevant.
- Hoe zet ik een inwonersreis in.
Wat mag je verwachten
Tijdens de training gaan we in op het creëren van een inwonersreis. Dat doen we aan de hand van door de deelnemers zelf ingebrachte casussen. Na afloop van de training hebben de deelnemers een eigen inwonersreis gecreëerd die zij meteen in de praktijk kunnen gebruiken.
Iedere deelnemer neemt een eigen casus mee naar de training, waardoor je niet alleen inzicht krijgt in je eigen inwonersreis maar ook van elkaar kan leren.
Wat levert het op
Na deze training kun je om zelf een inwonersreis te creëren en in te zetten. Hierdoor kun je dit bij toekomstige participatieprocessen ook inzetten. Door bij vervolgprojecten de inwonersreis erbij te pakken en bij te werken waar nodig, krijg je direct inzicht in de te verwachten emotie en houding van inwoners.
Wat is verrassend
Tijdens de training wordt niet alleen ingegaan op de theorie maar kun je dit direct toepassen op een casus uit je eigen werk.
Het verrassende aan deze training is dat de techniek van de customer journey is vertaald naar de specifieke situaties en uitdagingen van gemeenten in participatieprocessen.
De training in stappen
- Inwonersreis: de basis
- Conceptversie inwonersreis
- Het finetunen van de inwonersreis
Deze training liever incompany met jouw collega’s volgen? Mail ons over de mogelijkheden.
Beschikbare data
De volgende training Inwonersreis ontwerpen bestaat uit twee dagdelen. De eerstvolgende training vindt plaats in het voorjaar van 2023. Deze data worden t.z.t. bekend gemaakt.
Als eerste weten wanneer deze training plaats vindt? Meld je alvast vrijblijvend aan voor de volgende ronde. Zodra de nieuwe data bekend zijn, word je dan hiervan op de hoogte gesteld.
Deze training liever incompany met jouw collega’s volgen? Mail ons over de mogelijkheden.
Deze training liever incompany met jouw collega’s volgen? Mail ons over de mogelijkheden.
Aanmelden
voor educatie
Boek de door jouw geselecteerde training. Wij nemen binnen twee werkdagen contact met je op om de boeking te bevestigen.
Boek hier je training
Contact
info@degelukkigegemeente.nl